Perushammashoito

Kivunlievitys ja hammaslääkäripelko

Hammaslääkäripelko on usein seurausta huonoista aiemmista - mahdollisesti kivuliaista - kokemuksista. Joskus syynä voivat olla myös kontrollin puute ja siitä johtuva voimattomuuden tunne, varsinkin jos hoidosta ei ole annettu tarpeellista tietoa ja selitystä. Myös puudutuspiikkien ja puudutettuna olemisen pelko ovat yleisiä syitä jännitykseen.

Monet näistä peloista on kuitenkin voitettavissa.

Vastaanotollamme on käytössä tietokoneohjattu täysin kivuton paikallispuudutusmenetelmä. Menetelmällä saadaan aikaan entistä parempi puudutus pienemmällä määrällä puudutusainetta: kivun tunne häviää, jolloin voidaan puuduttaa pienempi alue kerrallaan ja puudutuksen vaikutus häviää nopeammin toimenpiteen jälkeen.

Meiltä saat tarvittaessa hammashoidot myös nukutuksessa. Nukutuksessa hoidot toteutetaan turvallisesti yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaisesti.

Paikkaushoito

Vastaanotollamme on valittavana seuraavat paikkamateriaalit:

• amalgaami
  • yhdistelmämuovi (posliini-insertit)
  • posliini
  • kulta
  • lasikeramia eli CEREC 3D (Lue lisää)

Nykyaikainen ja kestävä lasikeraaminen materiaali, CEREC 3D, on fysikaalisilta ominaisuuksiltaan hyvin lähellä hampaan omaa kiillettä. Tämän vuoksi CEREC 3D tukee jäljellä olevaa hammasta ja pidentää hampaan elinkaarta. CEREC 3D kruunut ja paikat näyttävät luonnollisilta täysin omaa hammasta vastaavilta. Cerec tekniikalla onnistuu jopa usean hampaan hoitaminen yhdellä hoitokäynnillä.

Juurihoidot

Juurihoitoa tarvitaan, kun hampaan ydin on tulehtunut tai tulehduksen seurauksena mennyt kuolioon. Hoitamattomana tulehdus voi levitä juuren kärjen ympäristöön ja leukaluuhun.  Tätä kautta tulehdussoluja kulkeutuu verenkiertoon ja tämä vaikuttaa pitkällä aikavälillä yleisterveyteen. Juurihoidossa hampaan ydin ja juurikanavat avataan ja puhdistetaan huolellisesti. Lopuksi "ontot" kanavat täytetään uusintatulehduksen estämiseksi (lisätietoa englanniksi www.animatedtooth.com). Käytössämme on koneellinen preparointi, mikä nopeuttaa ja parantaa tuntuvasti hoitotulosta.

Iensairauksien hoito

Ientulehdusta hoidetaan poistamalla hammaskivi ja siloittamalla ikenen alla olevat hampaiden pinnat. Joskus vaikeimmissa tapauksissa tarvitaan ienleikkauksia ja mahdollisesti keinoluun asetuksia luutaskujen hoitoon. Hyvä kotihoito ja säännöllinen seuranta ovat välttämättömiä taudin uusiutumisen ehkäisemiseksi.

Pinnallinen ientulehdus on reaktio hampaiden pinnalla olevaan bakteeripeitteeseen. Mikäli tätä peitettä ei poisteta huolehtimalla päivittäin suun hygieniasta, voi syntyä tulehdus. Ientulehdus voi kehittyä missä iässä tahansa. Ientulehduksen voi parhaiten ehkäistä hyvällä suuhygienialla.

Parodontiitti eli kiinnityskudossairaus on tulehdus hampaan tukikudoksessa. Sitä esiintyy kaikissa ikäryhmissä, mutta se on yleisin noin 35-vuotiailla ja sitä vanhemmilla. Paradontiitti voi kehittyä hoitamatta jääneestä ientulehduksesta ja voi johtaa leukaluun rappeumaan ja hampaiden löystymiseen tai tippumiseen. Paradontiitilta välttyy parhaiten harjaamalla hampaat ja käyttämällä hammaslankaa päivittäin. Vitamiinit, kivennäisaineet, valkuaisaineet ja pureskelua vaativat ruoat ovat myös tärkeä osa paradontiitin ennaltaehkäisyssä.

Purentafysiologia

Virheellinen purenta voi usein oireilla epämääräisesti ja kipu saattaa heijastua hampaiden ulkopuolelle, leukaniveliin ja puremalihaksiin. Tämän lisäksi oireina saattavat olla päänsärky, kivut kasvoissa, korvissa, niskassa ja hartioissa. Tästä johtuen oireita ei usein osata yhdistää virheelliseen purentaan, varsinkin kun purentavaivoista kärsivällä on usein muuten terveet ja hyvät hampaat.

Huonosti istuvat ja liian matalat hammasproteesit ovat yleinen purentavaivojen syy. Myös epäsuhtaiset hampaat voivat johtaa purentavaivoihin. Kipu syntyy hampaiden ohjatessa leukaa väärään asentoon tai hampaiden puuttumisen takia alaleualla ei ole tukevaa asemaa yläleukaa vasten.

Purentavaivojen hoidossa on tärkeää saada kivut lievittymään ja lihakset rentoutumaan. Tämä onnistuu mm. seuraavilla tavoilla:

• Lihasten harjoitus ja voimistelu
  • Lämpöhoito
  • Lepo
  • Lääkehoito (joskus)

rontgen.jpg

RTG-kuvaus

Käytössämme on digitaalinen RTG-kuvauslaitteisto, jolla saadaan muutamassa sekunnissa kuva käyttöön diagnoosia varten. Laitteistolla voidaan kuvata yksittäisiä hampaita tai saada kuvia koko hampaiston ja leukojen alueilta jopa muutaman millimetrin leikkeinä.

UUTUUTENA myös KKTT eli kartiokeilakuvantaminen, joka on korva-, nenä- ja kurkkutautien sekä hammaslääketieteen erikoisaloille kehitetty 3D-kuvaustapa. Menetelmä vähentää oleellisesti käytettävän röntgensäteilyn määrää verrattuna perinteiseen tietokonetomografiakuvaukseen. Kartiokeilakuvaus parantaa huomattavasti oikean diagnoosin tekoa ja antaa tarkempaa informaatiota ennen laajoja ja kalliita hoitoja.

Röntgenlähete tästä

Esteettinen hammashoito

Hampaiden ulkonäköä voidaan korjata esim. valkaisuilla, etuhampaiden oikomisella, tekemällä kruunuja ja/tai laminaatteja hampaiden etupinnoille sekä posliinipaikoilla.

Suuhygienistin palvelut

Suuhygienistin palveluihin kuuluvat:

• Ehkäisevä hammashoito
  • Ientulehdusten hoito (mm. hammaskiven poisto)
  • Hammaskiven puhdistus
  • Kotihoidon opastus
  • Fluorikäsittelyt
  • Sylkitestit
  • Esteettinen hoito kuten valkaisut
  • Ravintoneuvonta

Ehkäisevä hammashoito

Tärkeintä hammashoitoa on ennaltaehkäisevä hoito. Hyvällä kotihoidolla ja säännöllisillä fluorauksilla pystyt välttämään monia hammaslääkärin toimenpiteitä. Suuhygienistit ovat erikoistuneet juuri ehkäisevään hoitoon ja auttavat mielellään kotihoidon onnistumisessa. Käy tarkastuksissa säännöllisesti ja hoidata mahdolliset vauriot varhaisvaiheessa. Näin hampaasi pysyvät kunnossa koko ikäsi.

ennen_jalkeen.jpg

Valkaisut ja puhdistukset

Asiakas voi halutessaan varata ajan suoraan suuhygienistille hampaiden valkaisuun ja värjäytymien poistoon. Hygienistimme käyttää ultraäänilaitetta sekä käsi-instrumentteja hammaskiven poistoon. Lisäksi värjäymät poistetaan puhdistustahnalla tai soodapuhdistusmenetelmällä.

Vastaanotollamme on käytössä seuraavat valkaisumenetelmät:

• Kotivalkaisut (Opalescene)
  • Gloss-laservalkaisu

Hampaiden pinnassa olevat värjäymät lähtevät yleensä suuhygienistin tekemällä perusteellisella puhdistuksella. Oikeiden kotihoitomenetelmien avulla värjäymät pysyvät myös poissa pitkään. Hampaat saattavat kuitenkin olla luonnostaan kellertävät tai tummentuneet iän myötä. Tällöin pelkällä puhdistuksella ei päästä enää parhaaseen lopputulokseen, jolloin vaihtoehtona on valkaisu.

Etuhampaissa on usein vanhoja tummuneita muovitäytteitä joihin valkaisuaineet eivät tehoa. Valkaisun jälkeen onkin varauduttava siihen, että muovitäytteet etuhampaissa on uusittava.

Valkaisua ei suositella alle 18-vuotiaille.

Hammaskorujen kiinnitys

Suu- ja leukakirurgia
  • Hampaiden poistot ja leikkaukset
  • Resektiot eli juurenpään poistoleikkaukset